هاستینگ

.
  • ۰
  • ۰

آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل 

الگوریتم پنگوئن گوگل، روشی برای رتبه‌بندی صفحات است که در آوریل ۲۰۱۲راه‌اندازی شد تا سایت‌هایی را که از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند، پنالتی و از صفحه نتایج جستجو (SERP) حذف کند. شرکت گوگل در کنفرانس SMX که در  همین سال برگزار شد، اعلام کرد هرچند الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای بی‌کیفیت راه‌اندازی شده بود، هنوز وبسایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. به همین خاطر گوگل الگوریتم پنگوئن را ابداع کرده است تالینک‌های اسپم را پیدا کند و سایت‌هایی را که به خرید لینک رو می‌آورند، جریمه کند. هدف پنگوئن گوگل پنالتی کردن سایت‌هایی بود که با روش‌های اسپم، خرید لینک و پرکردن صفحات با کلمات کلیدی، قصد داشتند رتبه خود را در گوگل بهبود بدهند.
 در هر آپدیت الگوریتم پنگوئن، سایت‌هایی که پیش‌تر جریمه شده بودند و افت رتبه داشتند، فرصت پیدا می‌کنند تا رتبه‌شان را ارتقا بدهند و در مقابل، سایت‎هایی که از زیر نگاه تیزبین پنگوئن جان سالم به در برده بودند، ممکن است جریمه شوند. البته گاهی گوگل بعضی سایت‌ها را به اشتباه جریمه می‌کند که در صورت آپدیت شدن الگوریتم، این خطا برطرف می‌شود.
انتشار پنگوئن گوگل، بر ۳.۱درصد از جستجوهای انگلیسی زبان تاثیر گذاشت. بین سال‌های ۲۰۱۲تا ۲۰۱۶، این الگوریتم چندین‌بار به روز رسانی شد و سایت‌های زیادی دچار پنالتی پنگوئن گوگل شدند و به مرور زمان، درک جامعه سئو از نحوه عملکرد پنگوئن بیشتر شد. از اوایل سال ۲۰۱۷، پنگوئن به یکی از هسته‌های اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شده است.

 

 

چگونه بفهمیم که سایت ما برای الگوریتم پنگوئن مناسب است؟

در ابتدا بهتر است که تفاوت بین پنگوئن و پنالتی دستی برای لینک های غیر طبیعی را بفهمیم. به طور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر ایندکسِ گوگل برای همه وب سایت ها است، در حالی که پنالتی دستی مخصوص یک وب سایت است که گوگل تصمیم می گیرد آن را به عنوان اسپم شناسایی کند. این پنالتی های دست ممکن است نتیجه گزارش سایت به عنوان هرزنامه توسط کاربران باشد، و این امکان نیز وجود دارد که گوگل سایت هایی را بصورت دستی نظارت کنند و حساسیت بیشتری روی آن ها به خرج بدهد. مانند سایت های پرداخت وام نیازمند توجه بیشتری نسبت به سایت های شیرینی پزی هستند.

اگر فکر می کنید سایت شما به خاطر این بروز رسانی ضربه خورده است، ابتدا توجه کنید کنید این نوسانات سایت شما به خاطر نواسانات فصلی نباشد(برای مثال ترافیک سفره هفت سین بعد از اردیبهشت مطمئنا کاهش پیدا می کند). به دقت بررسی کنید که کلمات کلیدی شما و لینک هایتان توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته نشوند و هر جایی که امکان داشت در آن بهینه سازی انجام دهید.

 

 

خشم الگوریتم پنگوئن گوگل و جریمه‌ی وب‌سایت‌ها!

اگر شما یکی از موارد زیر را در وب‌سایت خود انجام داده باشید، باید منتظر پنالتی شدن وب‌سایت خود توسط این الگوریتم باشید:

  • خرید انبوه لینک
  • تبادل لینک به تعداد بالا
  • دریافت تعداد زیادی بک‌لینک با یک یا چند کلمه‌ی تکراری
  • دریافت بک لینک از وب‌سایت‌های نامرتبط
  • دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های اسپم و مزرعه لینک!
  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در وب‌سایت

این الگوریتم در بازه‌های زمانی مشخصی به طور مداوم به وب‌سایت‌ها سر می‌زند و موارد گفته شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اگر وب‌سایت شما قوانین گوگل را نقض کند، مورد جریمه‌ی این الگوریتم قرار خواهید گرفت.

 

 

الگوریتم پنگوئن گوگل به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است که برای مقابله با سایت هایی که قصد دارند از طریق اسپم و سایر روش های غیر قانونی در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند، طراحی شده است. این الگوریتم برای اولین بار در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و از آن پس در دوره های مشخصی فعالیت می کرد.

به عبارت دیگر، الگوریتم پنگوئن تلاش می کند سایت هایی که اسپم گونه به نظر می رسند را شناسایی و جریمه کند. سایت های جریمه شده حتی اگر موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می کردند نیز تغییری در وضعیت شان ایجاد نمی شد زیرا سایت های جریمه شده باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می ماندند و این کار نیز ممکن بود ماها به طول بیانجامد.

آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، یعنی پنگوئن نسخه 3.0، در 17 اکتبر سال 2014 انجام شد. بنابراین هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده بود، نزدیک به دو سال است که منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می باشد تا بتواند از شر جریمه های گوگل رها شود!

به گفته گوگل این تاخیرات به خاطرات سپرده خواهند شد. با آخرین بروزرسانی هایی که در این الگوریتم انجام شده است، اکنون پنگوئن به صورت Real-Time فعالیت می کند. همانطور که الگوریتم جستجوی گوگل دائماً در حال Crawl و Index وب سایت ها است، الگوریتم پنگوئن نیز در همان لحظه، فاکتورهای موجود در وب سایت ها را بررسی می کند. طی این فرآیند منظم، سایت ها ممکن است جریمه شوند یا از جریمه رهایی پیدا کنند. بهتر است بگوئیم، در اینجا خبر بد و خبر خوب یکی هستند!

همانطور که گوگل در وبلاگ خود بیان کرد:

با این تغییرات، داده های موجود در الگوریتم پنگوئن در لحظه تحلیل و به روز می شود. بنابراین تغییراتی که اعمال می گردد بسیار سریع تر از گذشته مشهود خواهد بود زیرا پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شود.

 

 

 

از زمان معرفی در سال 2012  آپدیت های مختلفی برای این الگوریتم عرضه شده که الگوریتم پنگوئن 4 در حال حاضر آخرین نمونه ی آن است. در آپدیت ورژن 1.1 و 1.2 الگوریتم پنگوئن تغییرات چشمگیری نداشت؛ در این دو ورژن فرصتی برای ریکاوری به وب سایت هایی که پنالتی شده بودند، داده شد و در عین حال تعداد جدیدی از وب سایت ها با زبان های غیر انگلیسی هم جریمه شدند.

الگوریتم پنگوئن 2 نزدیک 2.3% از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد؛ این اولین ورژنی بود که نگاهی عمیق تر به لینک سازی های غیر طبیعی داشت و فراتر از صفحات دسته بندی و صفحه ی اصلی سایت، پیوند ها را مورد بررسی قرار داد.ورژن 2.1 هم همین مسیر را ادامه داد و آنالیز بیشتری روی لینک های اسپم داشت.

نوبت به الگوریتم پنگوئن 3.0 رسید. برخلاف جو موجود این آپدیت آنچنان عظیم نبود. در پاییز 2014 زیر 1% از عبارت های انگلیسی تحت جریمه ی این ورژن قرار گرفتند. در واقع باز هم قدرت تجزیه و تحلیل پنگوئن اضافه شده بود.

2 سال بعد در اوایل پاییز 2016 الگوریتم پنگوئن 4.0 عرضه شد. شاید مهم ترین تغییر این بود که از این ورژن الگوریتم پنگوئن به الگوریتم های هسته ی گوگل (Google core updates) اضافه شده بود؛ این اتفاق به هیچ وجه به معنی تغییر عملکرد آن الگوریتم نیست؛ بلکه به معنی عوض شدن درک گوگل نسبت به آن الگوریتم است. این آخرین آپدیت پنگوئن بود و بعد از آن تاثیر آنی (Real-time) لینکسازی شما برایتان قابل مشاهده شده است. 

 

 

عوامل تاثیر گذار بر افت رتبه توسط پنگوئن

• استفاده از روش سئو کلاه سیاه Black hat SEO
• بهینه سازی بیش از حد و یا همان Over optimization
• رعایت نکردن اصول لینک سازی و چگالی بالای تکست انکر یا Anchor text
• محتوا ضعیف و تکراری
• خرید و فروش لینک
• لینک های اسپم شده

انواع پنالتی پنگوئن گوگل

عموما دو نوع پنالتی وجود دارد: پنالتی غیرخودکار و پنالتی الگوریتم. در روش اول خوبی کار این است که توسط ابزار وب مستر گوگل یک هشدار دریافت می کنید. در این زمینه تنها می توانید رتبه بندی و افت ترافیک خود را مشاهده کنید. اگر شما چنین پیغامی در وب مستر خود دریافت کرده اید ببینید آیا گوگل نمونه لینک های خراب را نیز به شما معرفی می کند. گاهی یکی دو سه نمونه ارائه می دهند.
اگر ترافیک شما به ناگهان افت کرده و هیچ پیامی نیز دریافت نکرده اید احتمال دارد که وب سایت شما تحت تاثیر تغییرات جدید الگوریتم ها قرار گرفته باشد. در 95 درصد موارد هر دو نوع پنالتی به خاطر وجود بک لینک های خراب است که به وب سایت شما اشاره دارند. برای اینکه رتبه بندی خود را به حالت اول برگردانید ابتدا باید کیفیت بک لینک های خود را شناسایی کنید. ما در این مقاله به شما نشان می دهیم که چطور با استفاده از Monitor Backlinks این کار را انجام دهید. اگر هنوز اکانتی ندارید در یک نسخه آزمایشی به مدت 30 روز می توانید کار خود را شروع کنید.

 

 

 

چگونه بعد از پنگون سایت خود را بازیابی کنیم؟

برخلاف پنالتی دستی، که باید بعد از باز سازی سایت یک فایل تجدید نظر برای گوگل بفرستید، در صورتی که سایت شما با الگوریتم پنگوئن گوگل پنالتی شد همچین فایلی را لازم ندارید. در عوض باید شروع به انجام تغییراتی در سایت خود کنید که دفعات بعد که ربات گوگل به سایت شما مراجعه می کند بفهمد که شما از کار خود پشیمان هستید. مانند قدم های زیر:

  • حذف هرگونه لینک غیر طبیعی که بر روی آن کنترل دارید، مانند لینک های که خودتان ساخته اید یا در سایت های شخص ثالث قرارد داده اید.
  • رد کردن لینک های اسپم که کنترلی بر روی آن ندارید.
  • بازنگری محتوای وب سایت برای بهبود و بهینه سازی، اطمینان داشته باشید که کلمات کلیدی شما بصورت طبیعی جای گذاری می شوند نه اینکه توسط ربات به صورت بی معنی و بی ربط در صفحات جایگذاری شوند و هیچ ارتباطی بین موضوع و کلمات کلیدی وجود نداشته باشد.

به طور خلاصه، پنگون به این علت ایجاد شد که ضعف بسیار شدید را در سیستم الگوریتم گوگل بر طرف کند جایی که سایت هایی با لینک، کلمات کلیدی و کیفیت پایین می توانستند نسبت به سایت های قوی تر و بهینه تر، رنک بالاتری دریافت کنند. برای جلوگیری از اسپم شناخته شدن سایت توسط گوگل، همه ی محتوا های شما باید با زبان طبیعی نوشته شده باشند و از روش های امن و استاندارد لینک گیری استفاده کنید.

 

 

 

 

منبع : سئولب

  • ۰۰/۰۲/۰۷
  • محمد خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی